reisverslagen

BT TOURS

Oktober  2012

Door Julie

Dag 1 :
Aankomst in Moskou. Na al de nodige formaliteiten ingevuld te hebben, mochten we onze bagage gaan afhalen.Daar stond ons een luxe autocar op te wachten voor het transport  naar het centrum van de stad dat langer duurde dan voorzien, door het drukke verkeer. Dit gebeurt regelmatig in de omstreken van Moskou. In de late avond aangekomen in het centrum konden we genieten van de mooie verlichting in de stad. Na het avondmaal, richting Hilton hotel Leningradskaya, waar we 2 nachten logeerden. Dit is een gerenoveerd gebouw uit de jaren 50. De kamers zijn zeer ruim en comfortabel  en het beddengoed van uitstekende kwaliteit. Elke kamer beschikt over TV, telefoon, wekker, internet, minibar, thee- en koffie set.

Dag 2 :
Na een volledig ontbijt in het hotel, vertrekken we voor de excursies van de dag, om te beginnen met het Kremlin. Elke groep heeft zijn opgegeven uur voor de toegang tot het Kremlin. Het is dus niet aangeraden om te laat te komen! Het Kremlin, zetel van de Russische regering, is niet enkel een toeristische trekpleister, aangezien er nog vele gebouwen in gebruik zijn. We moeten voorbij de veiligheidscontroles om  toegang te krijgen. Langs de andere kant van deze 2 km lange stadsmuur, komt u op een plein omringd door paleizen en kerken. Ga gerust de Kathedraal van Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart binnen, om er de tientallen tekeningen te ontdekken die er op de muren staan. Dit gebouw uit de 15de eeuw is gemakkelijk te herkennen aan zijn vergulde koepel, hier zijn ook vele Tsaren gekroond. Nadien en toch een verplichte stop, het Rode Plein. Wandel langs de Kathedraal van Saint-Basil’s  en zijn veel gekleurde koepels, het Mausoleum van Lenin en de Goum, de winkelgalerij van Moskou met zijn vele luxueuze boetiekjes. Dan hebben we het Blockhaus van Stalin bezocht. Tot op heden weet niemand of hij er ooit is geweest. De grote vergaderzaal heeft een geweldige akoestiek, dat hebben we trouwens ook getest. De  gelegenheid om er de Georgische keuken uit te proberen, de streek waar  de Staatsman van afkomstig is. Om de spijsvertering te bevorderen, gaan we naar het museum van de wodka , waar we kunnen genieten van een degustatie. Er is natuurlijk ook de mogelijkheid om er deze drank te kopen.
Avondmaal en overnachting in Moskou.

Dag 3 :
Na het ontbijt, richting dichtstbijzijnde metrostation van het hotel. We bezoeken er het ondergrondse netwerk, om er deze prachtige stations te aanschouwen. Inderdaad, de metro is gebouwd tijdens de periode van Stalin, en had als doel dat iedereen van de kunst kon genieten, beschilderingen, basreliëf, monumentale kroonluchters … Opgelet, de namen van de stations staan aangeduid in het cyrillisch alfabet. We hebben terug de bus genomen voor bezoeken buiten de stad, naar het Novodievitchi klooster. Het gaat hier over één van de vele kloosters die rondom de stad gelegen zijn, misschien wel één van de bekendste. Het staat trouwens genoteerd op de lijst van het wereld erfgoed UNESCO. Gesticht in de 16de eeuw, en sindsdien onveranderd sinds de 17de eeuw, is deze plaats een omweg meer dan waard, de sfeer is er overladen door de geschiedenis. In één van deze kerken worden nog diensten uitgevoerd. We hebben geluk gehad dat we zo’n dienst mochten bijwonen. Niet ver te voet van het klooster ligt het kerkhof van Novodievitchi, het “Père-Lachaise” van Moskou, waar de bekende graven van Gorbatchov, Gogol, Tchekov en nog vele anderen liggen. Na een wandeling op het kerkhof zijn we naar het treinstation van Leningrad gegaan, om plaats te nemen in de Russische hoge snelheidstrein, die Moskou en Sint-Petersburg verbind. Indien u in eerste klasse reist hoeft u zich geen zorgen te maken over comfort. Oogmaskers, pantoffels zijn ter uwer beschikking. Een 3 gangen maaltijd met dranken inbegrepen, alsook hoofdtelefoons om muziek te beluisteren of naar de film op groot scherm te kijken. Het is er allemaal. Deze rit duurt 4 uur. Aangekomen in Sint-Petersburg bij valavond, hebben we een eerste stadsrondrit gemaakt per bus. Dit gaf ons een zéér goede indruk over de stad : de verlichte gevels, de sfeer op de Perspectiv Nievski, de Neva …  Vóór het diner hebben we een kleine omweg gemaakt naar de kerk van Sint Nicolaas (beschermheilige der zeelieden) waar ook een dienst bezig was. Voor de 2 nachten in Sint-Petersburg werden logeerden we  in het hotel Sokos Vassilievsky. Het hotel is aangenaam en comfortabel. Het is een klassiek decor maar met een moderne toets. Het ontbijt is in buffetvorm. In de bar kan men genieten van een drankje en een snack in een ‘pub sfeer’.

Dag 4 :
Na het ontbijt zijn we vertrokken naar het Paleis van Catharina de Grote, net buiten de stad. Bij aankomst van de bus werden we ontvangen door een fanfare die het Belgische volkslied speelde. De grijze hemel en de mist waren absoluut géén spelbreker bij de mooie gevel van dit Paleis, te vergelijken met Versailles : de spiegelzaal, de wandschilderingen, plafondschilderingen, de kroonluchters, kandelaars, monumentale faience kachels en de fameuze Amber kamer. Er zijn heel veel schoonheden te ontdekken. Daarna richting Paleis van Paul de 1ste voor een wandeling door de tuinen, maar spijtig genoeg worden de beelden tijdens de winter afgedekt tegen de koude en de sneeuw. Ons middagmaal hebben we genomen in een typisch Russisch restaurantje “Le Povorié”. Vladimir Poetin zou er al zijn verjaardag gevierd hebben. Ambiance verzekerd! Maak ook een beetje vrije tijd om te flaneren langs de kanalen, om een beetje te shoppen of om de kleine lokale markten te ontdekken.
Avondmaal en overnachting in Sint-Petersburg.

Dag 5 :
Ontbijt en vertrek naar het Hermitage museum, onvermijdelijk voor de kunstliefhebbers : alle stijlen, alle periodes, dit museum bezit een overvloed aan meesterwerken. Het is mogelijk om er uren in rond te wandelen. Raphael, Rembrandt, Matisse, Van Gogh, Malevitch …. Ongeveer 60 000 stuks worden tentoongesteld. We eindigen het bezoek van deze stad en onze reis met een bezoek aan de Kathedraal van Sint-Isaac in het hartje van Sint-Petersburg. Dit is de 3de grootste Kathedraal van Europa.
Lunch in de stad en vertrek naar Brussel.

Contact

CIC Travel
Lakensestraat 160
(ingang via Koopliedenstraat 16D)

Schrijf je in op onze nieuwsbrief: